Program MOC EMOCJI
- I spotkanie: EMOCJE I UCZUCIA – WSTĘP (jakie „moce” mają emocje?)
-
II spotkanie: STRACH (czy strachu można się nie bać?)
-
III spotkanie: ZŁOŚĆ (czy złość jest zła?)
- IV spotkanie: SMUTEK (smutny smutek bywa czasem potrzebny, ale po co?)
-
V spotkanie: RADOŚĆ (radosny entuzjazm czy zadowolona euforia?) lub WSTYD I DUMA (czyli jak przeżyć porażkę i doceniać swoje osiągnięcia?)
I spotkanie EMOCJE I UCZUCIA – jakie moce mają emocje?
Cele:
- Przekazanie dzieciom ogólnej wiedzy o emocjach, pokazanie dzieciom korzyści z tego, że są emocje
- Przekonanie dzieci, że emocje są moralnie neutralne – nie są ani dobre, ani złe. Złe mogą być zachowania wynikające z emocji
- Pokazywanie dzieciom, co jest stanem emocjonalnym, a co zachowaniem, co może być zaakceptowane, a co nie jest akceptowalne (bo np. rani innych, jest niebezpieczne dla otoczenia)
- Przekazanie dzieciom informacji jakie to są emocje podstawowe/pierwotne, w jaki sposób i przez kogo zostały one zdefiniowane
Krótki zakres merytoryczny spotkania:
- emocje – co to takiego i po ca nam one?
- emocje podstawowe
- czy emocje są dobre czy złe?
- emocje a zachowanie – jak to rozróżnić?
- Kiedy i w jakich okolicznościach pojawiają się w nas emocje
II spotkanie STRACH – czy strachu można się nie bać?
Cele:
- „Zaprzyjaźnienie” dzieci ze strachem
- Przekonanie dzieci, że strach nie jest negatywny, że pomaga przetrwać i dba o nasze bezpieczeństwo
- Nauczenie dzieci rozpoznawania u siebie (i u innych) strachu, lęku, obawy i znalezienie sposobów radzenia sobie ze tymi emocjami
Krótki zakres merytoryczny spotkania:
- po co ludziom strach, co on nam daje, jakie mamy z tego korzyści? Czym różni się strach od lęku?
- gdzie w organizmie można odczuwać strach, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
- czego można się bać? Czego boją się inni? Czego ja boję się najbardziej – mój termometr strachu
- jak wygląda mój strach?
- co mogę zrobić, kiedy się boję
III spotkanie ZŁOŚĆ – czy złość jest zła?
Cele:
- „Zaprzyjaźnienie” dzieci ze złością (bo złość nie jest wcale taka zła)
- Uświadomienie dzieciom, kiedy złość może być zła? (kiedy zachowanie będące konsekwencją złości jest niewłaściwe), uczenie dzieci rozróżniania emocji od zachowań
- Przekonanie dzieci, że złość jest w życiu potrzebna, bo pozwala nam komunikować swoje potrzeby czy informować otoczenie przekraczanych granicach
- Nauczenie dzieci rozpoznawania u siebie (i u innych) złości, znalezienia sposobów radzenia sobie ze złością, rozpoznawanie narastania złości (zdenerwowanie, złość, gniew, wściekłość, furia itd.)
Krótki zakres merytoryczny spotkania:
- do czego nam potrzebna złość? kiedy się złościmy? po co się złościmy?
- bodziec emocja zachowanie – na co mamy wpływ (za co jesteśmy odpowiedzialni)?
- dlaczego przychodzi do mnie złość?
- „mój balonik złości”, co się dzieje, kiedy moja złość jest coraz większa, a potem pęka jak balon?
- gdzie w organizmie odczuwam złość, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
- „kiedy się złoszczę to…” co robię?
- co można robić, aby złość ze mnie „wyszła”, ale w sposób bezpieczny? np.
- Zabawa w dmuchanie świeczek lub utrzymywanie w powietrzu piórek – ćwiczenia oddechowe
- Zgniatanie gazety
- Krzyczenie w poduszkę
- Mówienie „moja złość jest jak stąd do… warszawy, krakowa, księżyca itd.”
- Taniec złości
- Ćwiczenia relaksacyjne
- „moje schody złości”, indywidualne układanie schodów (od najmniej intensywnych emocji do najbardziej, od zdenerwowania do furii); co się dzieje ze mną na każdym schodku.
IV spotkanie SMUTEK – smutny smutek bywa czasem potrzebny, ale po co?
Cele:
- Oswojenie dzieci ze smutkiem
- Uświadomienie dzieciom, po co jest smutek i dlaczego jest potrzebny do życia (bo mamy wówczas czas na refleksję, zatrzymanie się)
- Nauczenie dzieci rozpoznawania u siebie (i u innych) smutku, znalezienia sposobów, które pozwolą przeżyć smutek
- Pokazanie dzieciom, co można zrobić dla innych, kiedy inni się smucą
Krótki zakres merytoryczny spotkania:
- czy smutek jest nam potrzebny? do czego? w jakich okolicznościach się smucimy?
- gdzie w organizmie można czuć smutek, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
- jak wygląda mój smutek?
- co może pomóc w smutku, „co mogę robić, kiedy się zasmucę?”
- jak mogę się zachować, kiedy inni się smucą
V spotkanie RADOŚĆ – radosny entuzjazm czy zadowolona euforia?
Cele:
- Przyjemne spędzanie czasu w towarzystwie radości
- Wspólne szukanie sposobów na wyrażanie radości
- Zapoznanie się z emocjami „okołoradosnymi” – szczęście, zadowolenie, przyjemność, wesołość i itd
Krótki zakres merytoryczny spotkania:
- jak można rozpoznać u kogoś radość, po czym poznajemy, że się raduje
- jak przeżywam radość? gdzie w organizmie można czuć radość, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
- „Kiedy ja się raduję to …..”
- emocje „okołoradosne” (zadowolenie, wesołość, spełnienie, szczęście, błogość)
- jak dorośli przeżywają radość?