Program wrsztatów MOC EMOCJI

Program MOC EMOCJI

  • I spotkanie: EMOCJE I UCZUCIA – WSTĘP (jakie „moce” mają emocje?)
  •  

    II spotkanie: STRACH (czy strachu można się nie bać?)

  •  

    III spotkanie: ZŁOŚĆ (czy złość jest zła?)

  • IV spotkanie: SMUTEK  (smutny smutek bywa czasem potrzebny, ale po co?)
  •  

    V spotkanie: RADOŚĆ (radosny entuzjazm czy zadowolona euforia?) lub  WSTYD I DUMA (czyli jak przeżyć porażkę i doceniać swoje osiągnięcia?)

I spotkanie EMOCJE I UCZUCIA – jakie moce mają emocje?

Cele:

  • Przekazanie dzieciom ogólnej wiedzy o emocjach, pokazanie dzieciom korzyści z tego, że są emocje
  • Przekonanie dzieci, że emocje są moralnie neutralne – nie są ani dobre, ani złe. Złe mogą być zachowania wynikające z emocji
  • Pokazywanie dzieciom, co jest stanem emocjonalnym, a co zachowaniem, co może być zaakceptowane, a co nie jest akceptowalne (bo np. rani innych, jest niebezpieczne dla otoczenia)
  • Przekazanie dzieciom informacji jakie to są emocje podstawowe/pierwotne, w jaki sposób i przez kogo zostały one zdefiniowane

Krótki zakres merytoryczny spotkania:

  1. emocje – co to takiego i po ca nam one?
  2. emocje podstawowe
  3. czy emocje są dobre czy złe?
  4. emocje a zachowanie – jak to rozróżnić?
  5. Kiedy i w jakich okolicznościach pojawiają się w nas emocje

II spotkanie STRACH – czy strachu można się nie bać?

Cele:

  • „Zaprzyjaźnienie” dzieci ze strachem
  • Przekonanie dzieci, że strach nie jest negatywny, że pomaga przetrwać i dba o nasze bezpieczeństwo
  • Nauczenie dzieci rozpoznawania u siebie (i u innych) strachu, lęku, obawy i znalezienie sposobów radzenia sobie ze tymi emocjami

Krótki zakres merytoryczny spotkania:

  1. po co ludziom strach, co on nam daje, jakie mamy z tego korzyści? Czym różni się strach od lęku?
  2. gdzie w organizmie można odczuwać strach, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
  3. czego można się bać? Czego boją się inni? Czego ja boję się najbardziej – mój termometr strachu
  4. jak wygląda mój strach?
  5. co mogę zrobić, kiedy się boję

III spotkanie ZŁOŚĆ – czy złość jest zła?

Cele:

  • „Zaprzyjaźnienie” dzieci ze złością (bo złość nie jest wcale taka zła)
  • Uświadomienie dzieciom, kiedy złość może być zła? (kiedy zachowanie będące konsekwencją złości jest niewłaściwe), uczenie dzieci rozróżniania emocji od zachowań
  • Przekonanie dzieci, że złość jest w życiu potrzebna, bo pozwala nam komunikować swoje potrzeby czy informować otoczenie przekraczanych granicach
  • Nauczenie dzieci rozpoznawania u siebie (i u innych) złości, znalezienia sposobów radzenia sobie ze złością, rozpoznawanie narastania złości (zdenerwowanie, złość, gniew, wściekłość, furia itd.)

Krótki zakres merytoryczny spotkania:

  1. do czego nam potrzebna złość? kiedy się złościmy? po co się złościmy?
  2. bodziec        emocja          zachowanie – na co mamy wpływ (za co jesteśmy odpowiedzialni)?
  3. dlaczego przychodzi do mnie złość?
  4. „mój balonik złości”, co się dzieje, kiedy moja złość jest coraz większa, a potem pęka jak balon?
  5. gdzie w organizmie odczuwam złość, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
  6. „kiedy się złoszczę to…” co robię?
  7. co można robić, aby złość ze mnie „wyszła”, ale w sposób bezpieczny? np.
  • Zabawa w dmuchanie świeczek lub utrzymywanie w powietrzu piórek – ćwiczenia oddechowe
  • Zgniatanie gazety
  • Krzyczenie w poduszkę
  • Mówienie „moja złość jest jak stąd do… warszawy, krakowa, księżyca itd.”
  • Taniec złości
  • Ćwiczenia relaksacyjne
  • „moje schody złości”, indywidualne układanie schodów (od najmniej intensywnych emocji do najbardziej, od zdenerwowania do furii); co się dzieje ze mną na każdym schodku.

IV spotkanie SMUTEK – smutny smutek bywa czasem potrzebny, ale po co?

Cele:

  • Oswojenie dzieci ze smutkiem
  • Uświadomienie dzieciom, po co jest smutek i dlaczego jest potrzebny do życia (bo mamy wówczas czas na refleksję, zatrzymanie się)
  • Nauczenie dzieci rozpoznawania u siebie (i u innych) smutku, znalezienia sposobów, które pozwolą przeżyć smutek
  • Pokazanie dzieciom, co można zrobić dla innych, kiedy inni się smucą

Krótki zakres merytoryczny spotkania:

  1. czy smutek jest nam potrzebny? do czego? w jakich okolicznościach się smucimy?
  2. gdzie w organizmie można czuć smutek, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
  3. jak wygląda mój smutek?
  4. co może pomóc w smutku, „co mogę robić, kiedy się zasmucę?”
  5. jak mogę się zachować, kiedy inni się smucą

 

V spotkanie RADOŚĆ – radosny entuzjazm czy zadowolona euforia?

Cele:

  • Przyjemne spędzanie czasu w towarzystwie radości
  • Wspólne szukanie sposobów na wyrażanie radości
  • Zapoznanie się z emocjami „okołoradosnymi” – szczęście, zadowolenie, przyjemność, wesołość i itd

Krótki zakres merytoryczny spotkania:

  1. jak można rozpoznać u kogoś radość, po czym poznajemy, że się raduje
  2. jak przeżywam radość? gdzie w organizmie można czuć radość, co się wówczas dzieje z moim ciałem?
  3. „Kiedy ja się raduję to …..”
  4. emocje „okołoradosne” (zadowolenie, wesołość, spełnienie, szczęście, błogość)
  5. jak dorośli przeżywają radość?